رئیس جمهوری درحساب کاربری خود در شبکه ایکس خطاب به کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نوشت: با قدردانی از نیروهای جانفدای وزارت جهادکشاورزی از دورترین روستاهای مرزی تا پایتخت و وزیر محترم که از ابتدای جنگ رمضان پای کار معیشت مردم عزیز ایران بودهاند، میخواهم همه توانشان را برای کنترل قیمتها بهکار ببندند.
وی در پایان مطلب خود آورده است: وظیفه ما این است که با همه وجود در کنار مردم باشیم.
عارف رئیس ستاد ویژه ساماندهی فضای مجازی شد
مسعود پزشکیان همچنین درحکمی، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری را با حفظ سمت بهعنوان رئیس ستاد ویژه ساماندهی و راهبری فضای مجازی کشور منصوب کرد.دراین حکم امده است:با عنایت به مراتب تعهد، تجارب و سوابق گرانسنگ مدیریتی جنابعالی در ایجاد اجماع و راهبری هماهنگ میان سطوح کلان کشور و نظر به ضرورت فوری استقرار حکمرانی یکپارچه، منسجم و کارآمد در فضای مجازی بهعنوان یکی از حوزههای حیاتی و راهبردی، بهموجب این حکم با حفظ سمت بهعنوان «رئیس ستاد ویژه ساماندهی و راهبری فضای مجازی کشور» منصوب میشوید.
پزشکیان افزوده است: انتظار دارد با اتکا به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، برنامه هفتم پیشرفت و رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت وفاق ملی؛ با بهرهگیری از کلیه ظرفیتهای قانونی و اجرایی کشور نسبت به ایجاد انسجام نهادی و همراستاسازی سیاستها، برنامهها و اقدامات دستگاههای ذیربط اقدام کرده و با طراحی و استقرار سازوکارهای مؤثر، هماهنگی و تصمیمگیری یکپارچه در رفع تداخل وظایف، جلوگیری از موازیکاریها و پایانبخشی به چندصدایی در مدیریت فضای مجازی کشور، اهتمام حداکثری مصروف دارید.رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین تدوین و اجرای نقشه راه جامع تحول در حکمرانی فضای مجازی، بازآرایی ساختارهای تصمیمسازی و تصمیمگیری از جمله ساماندهی و ارتقای کارآمدی دبیرخانه شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و نیز استقرار نظام نظارت راهبردی و پایش مستمر عملکرد دستگاهها دراین حوزه را از جمله مأموریتهای محوله به عارف دانست وتاکید کرد:همه وزارتخانهها، دستگاههای اجرایی، نهادها و سازمانهای عمومی و حاکمیتی، موظف به همکاری کامل و مؤثر با این ستاد در چارچوب قوانین و مقررات و اجرای دقیق هماهنگیها و تصمیمات ابلاغی هستند.
تقویت مشارکت مردمی در محلات
خبردیگراین که هیات دولت با هدف پایان دادن به موازیکاری دستگاهها و تقویت مشارکت مردمی در محلات هدف، آییننامه نحوه مداخله یکپارچه دستگاههای اجرایی در محلات و حاشیه شهرها را تصویب کرد؛ مصوبهای که همزمان تشکیل «کارگروه ملی هماهنگی و پشتیبانی» و ایجاد «نهاد پیشرفت و توسعه محلی مردمی» را در دستور کار قرار میدهد.
به گزارش ایرنا، در جلسه دیروزهیات دولت، آییننامه نحوه مداخله یکپارچه دستگاههای اجرایی در محلات و حاشیه شهرها با استفاده از ظرفیت حلقههای میانی به تصویب رسید.
بر اساس این آییننامه، کارگروه ملی هماهنگی و پشتیبانی با هدف تنظیمگری و یکپارچهسازی مداخلات در محلات هدف و با عضویت دستگاههای اجرایی اصلی تشکیل میشود. این کارگروه وظیفه تنظیمگری و ایجاد هماهنگی بینبخشی میان دستگاههای اجرایی ملی و استانی را برای همراستاسازی برنامههای مرتبط با محلات، جلوگیری از موازیکاری در سطوح مختلف، و پایش و ارزیابی عملکرد دستگاهها بر عهده خواهد داشت.همچنین مطابق این آییننامه، «نهاد پیشرفت و توسعه محلی مردمی» بهعنوان نهادی مشارکتمحور و غیردولتی، مبتنی بر مشارکت ساکنان، معتمدین محلی، مؤسسات خیریه و گروههای جهادی و مردمی تشکیل میشود. این نهاد با هدف ارتقای کیفیت زندگی، توانمندسازی اجتماعی، تقویت سرمایه اجتماعی و تحقق توسعه پایدار در محلات فعالیت خواهد کرد.
از جمله وظایف این نهاد میتوان به شناسایی، احصا و اولویتبندی نیازها، مسائل، ظرفیتها و داراییهای محله، آموزش و توانمندسازی ذینفعان محلی، زمینهسازی اجتماعی و جلب مشارکت ساکنان و حلقههای میانی در فرآیند تصمیمگیری و سایر امور مرتبط اشاره کرد.
در این آییننامه همچنین وظایف و صلاحیتهای دستگاههای اجرایی مرتبط بهصورت مشخص تبیین شده است. در مصوبهای دیگر، هیات دولت با عضویت اتاق تعاون ایران در کارگروه هماهنگی و اجراییسازی سند راهبردی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیره ارزش کشور موافقت کرد. نظارت و تسهیل فرآیندهای مندرج در این سند و نیز تصویب پیشنهادهای لازم در چارچوب قوانین و مقررات، از جمله صلاحیتهای این کارگروه عنوان شده است. مصوبات این کارگروه پس از تأیید هیات وزیران، لازمالاجرا خواهد بود.
همچنین در این جلسه، برخی از مصوبات پیشین دولت که در مرحله اجرا با اشکالاتی مواجه شده بود، اصلاح شد.
شما چه نظری دارید؟